Buzzing Hive @ King Bee Music Bluesnight 2021

King Bee Music Bluesnight vond plaats op 06 November 2021 jl. in De Kentering – Rosmalen. Een verslag van Nicolette Johns met foto’s van José Gallois. Klik HIER om het gehele album te bekijken.

Rob Koning mocht in 2020 als eigenaar van King Bee Music Agency 20 kaarsjes uitblazen helaas door de toen geldende lockdown kon een behoorlijk feestje niet worden gegeven tót afgelopen zaterdag in Rosmalen. Daar werd een heus festival georganiseerd in de stijl van het ter ziele gegane Rosblues dat o.a. ooit in Partycentrum de Kentering plaats vond. Natuurlijk werden de voorbereidingen voor dit jubileum behoorlijk overschaduwd door COVID-19 maar uiteindelijk kwam dan toch het groene licht en werden achtereenvolgens Sugar Queen & The Straight Blues Band, Kai Strauss & The Electric All Stars en – eindelijk weer terug op Europese bodem – Kat Riggins bereid gevonden dit jubileum muzikaal te omlijsten.

Koning en zijn vrouw Hilde, beiden wars van publiciteit rond hun eigen persoon, worden in het welkomstwoord door Rinus van Zuidam alvast gefeliciteerd met het bijzondere feit dat het 20 jarig jubileum vertegenwoordigd.
Sugar Queen & The Straight Blues BandEr wordt vroeg begonnen in Rosmalen want de avondklok van middernacht is onverbiddelijk. Punctueel om half acht wordt het feestje in gang gezet door een vrouw die ik alweer twee jaar geleden voor het laatst zag optreden, Michele Denise beter bekend als Sugar Queen en haar Straight Blues Band openen de avond met ‘n song van haar kersverse album Better Days.
Sugar Queen & The Straight Blues BandGitarist Jean Raven raakt ’em al lekker in zijn solo tijdens dit eerste nummer ‘I’m That Kinda Woman’ hoewel ik vind dat ‘t geluid nog wel wat opgekrikt mag worden.
Sugar Queen & The Straight Blues BandOok toetsenist Jan van Drunen mag in de aanloop van de set al van zich laten horen als we getuige zijn van een ouder werkje van Sugar Queen ‘Big Leg Girl’ dat van ‘t live album uit 2019 dateert.
Sugar Queen & The Straight Blues BandWat me opvalt – niet storend overigens – dat Sugar Queen een octaafje lager lijkt te zingen dan een tweetal jaren geleden. De frontvrouw en haar band lijken blij weer eens een behoorlijke tour te hebben en tonen hun waardering voor het toegestroomde publiek met een energiek begin van de set.
Sugar Queen & The Straight Blues Band‘Change My Name’ komt ook van het nieuwste album en ik kan na drie songs al volmondig toegeven dat Sugar Queen in ‘t geheel haar naam niet hoeft te veranderen, sterker nog met haar getoond show(wo)man-ship bevestigt ze haar naam nog maar eens. De solo’s op B3 en op de gitaar zijn niet helemaal vlekkeloos maar van mij krijgen de mannen een tien voor getoonde bravoure.
Sugar Queen & The Straight Blues BandSpeciaal voor de heupen en rug van ‘yours truly’ komt er een upbeat New Orleans ritme voorbij als ‘Lolly Place’ wordt gespeeld. Dit nummer maakt mij én de toeschouwers blij en maakt dat je de Corona ellende even doet vergeten, heerlijk met eervolle vermelding voor drummer Lars Hoogland. Ook al is hij de jongste van ‘t stel, hij heeft zijn plaats binnen de band weten te maken én te behouden! Toetsenist Jan van Drunen leeft zich uit op de piano.
Sugar Queen & The Straight Blues BandDe rust keert terug als Michele Denise voor een speciale vriendin een verzoek inwilligt. Er volgt een mooie ballad van de hand van Johnny Copeland ‘Ghetto Child’.
Sugar Queen & The Straight Blues BandDe vertolking van dit nummer waarin een goede bijrol voor bassist Erwin Huigen en een glansrol voor “queenie” zelf is weggelegd laat de nekharen rijzen, prachtig!
Sugar Queen & The Straight Blues BandJean Raven blijkt niet alleen een fitness fanaat te zijn maar hij is naast gitarist blijkens ‘Mister Calhoun’ ook een begenadigd songwriter. ‘Sexyness’ volgt in ‘Sassy Mama’, Big Mama Thornton zou niet ontevreden zijn geweest met deze cover al mag de elektrische piano in deze jazzy uitvoering wat warmer.
Sugar Queen & The Straight Blues BandAls ik op ‘t horloge kijk zie ik dat de tijd gevlogen is er nog maar een klein aantal songs zullen mogen volgen. We horen o.a. nog Sugar Queen’s succes nummer ‘I Can’t Wait (to drink ’em straight)’ en ‘Shake Of Them Blues’ – ook weer geschreven door Jean Raven – deze set afsluiten.
Sugar Queen & The Straight Blues BandSugar Queen & haar Straight Blues Band hebben hun ‘angel’ achtergelaten in de harten van de toehoorders op dit mooie feestje ter gelegenheid van het jubileum van Rob Koning’s King Bee Music.

We gaan van de Amerikaanse/Nederlandse naar een oosterbuur die ook met de Amerikaanse blues naam en faam heeft verworven. Kai Strauss en zijn Electric Blues All Stars staan te popelen weer eens helemaal live los te kunnen gaan voor een bluesminnend publiek.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsKai Strauss werd bekend als gitarist en founder van Memo Gonzalez’ band The Bluescasters waarmee hij met de Amerikaanse uit Dallas afkomstige zanger/blues-harpist van 1995 tot het moment dat Strauss zijn solo carrière in 2010 opstartte door Europa trok. Strauss heeft ook tijdens de lockdown niet stil gezeten en heeft in 2020 al een nieuw album – ‘In My Prime’ – afgeleverd dat pas vanaf nu live gepromoot kan worden. De titel zal ongetwijfeld een kwinkslag zijn naar het zien van Abraham vorig jaar maar dat de Duitser inmiddels 51 lentes telt is in zijn spel nog geenszins te horen als hij opent met ‘You’re Killing My Love’.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsThe Electric All Stars zijn achtereenvolgens op saxofoon en blues-harp Thomas Feldman, de man die in het dagelijkse leven de kost verdient als tandarts en die er ook al bij was ten tijde van Memo Gonzalez.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsDe ritmesectie wordt gevormd door Alex Lex op drumms en de van origine uit Washington afkomstige Kevin Duvernay op de bass. De toetsenist vandaag is de Brit Paul Jobson.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsIn het vierde werkje van de set het Chicago bluesnummer ‘I Ain’t Buying It’ (Getting Personal ’17 en Live In Concert ’19) ben ik mee, jammer genoeg moet ik constateren dat de blues-harp niet helemaal goed in de zaal te horen is en blijkens de gesticulerende Feldman ook al niet op zijn monitor. Het gitaarspel van Strauss is bijzonder goed en ook de zangkwaliteiten zijn ten goede geëvolueerd.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsDe Amtrak is vertrokken en ‘t tempo wordt opgeschroefd met ‘n instrumentaal nummer waarin een blues-harp solo om je vingers bij af te likken. Twee jaar geleden werd Strauss voor een tour door de UK geboekt en schreef hij de song ‘Going To London’ helaas werden daarna door de lockdown alle optredens geannuleerd. Gelukkig hebben we ‘t nummer nog, wat ‘n “snarebender” is deze Strauss!
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsRas echte blues uit Europa dat mag je wel zeggen dat deze band brengt, we horen een mooie orgel solo van Paul Jobson in ‘Betting My Life On The Blues’ (In My Prime ’20) waar ook weer die fantastische Feldman op saxofoon is te horen.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsInmiddels is de Fender verruild voor de Gibson als we weer een instrumentaal nummer ‘Hard Life’ horen dat Strauss op zijn allereerste album Electric Blues (2014) opnam met Sugar Ray Norcia.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsHet is een fabuleus mooie slow blues maar helaas weet men in de zaal hiervoor geen respect op te brengen want ‘t hoort aan als zoemende bijen rond een korf. Zo jammer dit!

Ook Kai Strauss en The Electric Blues All Stars moeten hun set beperken i.v.m. de avondklok die voor horeca en evenementen van kracht is en dus is er nog maar tijd voor een drietal songs. Nog eentje van ‘t eerste album komt langs ‘Feel So Bad’ (“like a ball-game on a rainy day”), lekker swingend.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsNatuurlijk mag de titeltrack van de nieuwste telg in zijn discography ‘In My Prime’ niet ontbreken, onvervalste blues door deze zeer sympathieke Osnabrücker waarin hij muzikaal vertelt dat hij voor ieder die ‘t zien en horen wil alweer 30 jaren de zes snaren van de gitaren buigt.
Kai Strauss & The Electric Blues All Stars“Ik ben niet meer de jongste maar ben nu wel op m’n best” luidt de tekst en ik kan dit van harte beamen. Natuurlijk willen de toehoorders in de zaal meer van deze ‘downhome’ blues en scandeert om een encore. Hieraan wil Strauss en zijn band wat graag gehoor geven maar “only one and not a long one”. Het is een song van de hand van één van Strauss idolen, ‘Got To Be Some Changes Made’ van Albert King.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsNa ‘t horen van dit knap staaltje gitaarwerk – Strauss bespeelt hierin de gitaar achter de rug – vind ik dat er helemaal nérgens veranderingen in deze band hoeven te worden aangebracht.
Kai Strauss & The Electric Blues All StarsEen sublieme set van Kai Strauss & The Electric Blues All Stars lokt mij uit te roepen “let’s all get drunk and get tattooed”!

Het feestje van King Bee Music Agency loopt tegen ‘t einde maar niet voordat kittige Kat dit 20 jarig jubileum luister heeft bijgezet. Kat Riggins is inmiddels kind aan huis in Nederland mede door haar vriendschap met de mannen achter het Holland International Blues Festival en natuurlijk Johan Derksen. De inmiddels 40-jarige uit Miami afkomstige Katriva Riggins die deze keer in Rosmalen begeleid wordt door haar Nederlandse backing band die bestaat uit gitarist/zanger/bandleider Hein Meijer a.k.a. Little Boogie Boy, saxofonist Jan De Ligt bij de bluesfanaat bekend van Fat Harry & The Fuzzy Licks, bassist Brian Kruit die ik weer herken van Bourbon Avenue (band van KOTW drummer Marlon Pichel) en Andreas Carree op drumms.
Kat Riggins & Blues RevivalAllen mannen die weten van de blues-hoed en de -rand! Voordat de kleine bluesdiva begint wil ze eerst haar booker in ‘t zonnetje zetten maar Rob Koning is zoals boven al gemeld wars van enige spotlight maar hij kan én mag hier natuurlijk niet onderuit komen. Lieve woorden volgen voor de man die in heel Nederland bekent staat met zijn kwaliteit music agency.
Kat Riggins & Blues RevivalWe hebben wat bij te praten vindt Kat Riggins als ze een van haar nieuwe nummers ‘Catching Up’ de zaal in katapulteert. Ook Kat Riggins heeft tijdens de lockdown een album onder de titel ‘Cry Out’ uitgebracht waarvan dit er een is. We moeten inderdaad ‘es bijpraten maar haar muziek klink gelukkig nog wel heel vertrouwd.
Kat Riggins & Blues RevivalKat blijft een goede performer die de toeschouwer ‘t gevoel kan geven alleen voor haar/hem het nummer te zingen. Hein Meijer kwijt zich in dit eerste nummer al goed van z’n taak maar de man is natuurlijk gepokt en gemazeld in de blues-scene. “ik mis jou zo erg” is Kat’s eerste Nederlandse zin vanavond tegen ‘t publiek en dat vertederd natuurlijk.
Kat Riggins & Blues RevivalVertederend is niet wat je kan zeggen over ‘Cry Out’ van ‘t gelijknamige album; Kat schreeuwt namelijk in deze song om gerechtigheid, vrede en voor de moeder die op huilend op haar knieën zakt als er weer een slachtoffer gevallen is door zinloos (politie)geweld. De Ligt sax-solo gaat in dit nummer door merg en been maar ook schittert Little Boogie Boy op de gitaar.
Kat Riggins & Blues RevivalHet publiek in De Kentering van Rosmalen is als bijenwas in de handen van kittige Kat en als ze voor Etta James’ ‘Blues Is My Business’ kiest weet Kat Riggins het publiek nog meer te bespelen, de snijdende gitaarsolo van Little Boogie Boy is de kers op de drippin’ cake van de blues.
Kat Riggins & Blues RevivalHet is tijd voor een “girl-power” song aldus Riggins en die komt van ‘t nieuwe album onder de titel ‘Son Of A Gun’ het nummer werd samen met producer Mike Zito gecomponeerd en er is een lekkere rol voor bassist Brian Kruit in dit minder bluezy aandoende nummer.
Kat Riggins & Blues Revival“Bang, bang, bang” zing ik makkelijk mee, dit is radiomateriaal naar mijn bescheiden mening!

Kat Riggins zingt vervolgens ‘Heavy’, een ballad over de wereld de we achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. Overigens is deze song ook weer te vinden op de nieuwste schijf.
Kat Riggins & Blues RevivalJammer genoeg blijkt dat ‘t publiek niet écht openstaat voor een lied met ‘n boodschap want de bluesdiva kan maar moeilijk de aandacht pakken van de pratende bezoeker.
Kat Riggins & Blues RevivalJan “delicious” De Ligt en de andere begeleiders worden in ‘t zonnetje gezet maar ze proost ook de bartenders “who make us sound better if you drink more”, ook wordt nogmaals Rob Koning gefeliciteerd met 20 jaar King Bee Music Agency “proost”.
Kat Riggins & Blues RevivalWat ouder werk zoals ‘Tightrope’ van het in 2018 uitgebrachte ‘In The Boys Club’ wordt gelardeerd met een majestueuze gitaarsolo van Hein Meijer a.k.a. Little Boogie Boy wàt een vakman! ‘Now I See’ is ook weer een ouder werkje (Blues Revival 2016) maar dat is voor Hein Meijer in ‘t geheel geen obstakel om als een goede backing vocal te fungeren.
Kat Riggins & Blues RevivalDe band is “on fire” aldus de frontvrouw en dus is het nummer ‘Burn It All Down’ en voor de hand liggende keuze. Alweer tonen de heren bandleden dat ze stuk voor stuk topmuzikanten zijn.
Kat Riggins & Blues RevivalPersoonlijk ben ik verrast door de cover Tina Turner’s ‘Black Coffee’ wat ‘n op haar lijf geschreven lijkt te zijn, het nummer huist ook een ‘killing’ slide van de hand van Little Boogie Boy.
Kat Riggins & Blues RevivalDe bass solo van Brian Kruit die opgevolgd wordt door de drumm solo van Andreas Carree maken dat de tekst “here in America, where it’s the land of the free and you can get what you want if you’ve got some do re mi” nóg meer binnenkomt.
Kat Riggins & Blues RevivalDeze laatste set van een mooi jubileumviering/festival wordt afgesloten met de laatste track van Kat’s nieuwe album ‘No Sale’, natuurlijk wil ‘t publiek een toegift. Het publiek vooraan in de zaal had hierop al geanticipeerd want sinds het begin van de set staat er een podiumtrapje klaar waar inderdaad kittige Kat tijdens haar vertolking van Led Zeppelin’s ‘Whole Lotta Love’ tijdens haar encore de zaal in gaat.
Kat Riggins & Blues RevivalUp-tempo blues, slow blues of soul deze bluesdiva kan ‘t allemaal, een goede performance van deze Kat Riggins en haar Nederlandse Blues Revival band.

Ook al heb ik genoten van de nieuwe bezetting van de begeleidingsband wil ik toch even mijn medeleven uitdrukken voor de geblesseerde gitarist Steven van der Nat en gevelde bassist Hassan Abudaldah.

The Blues Alone? bedankt King Bee Music Agency voor de getoonde gastvrijheid en hopen volgend jaar 05 November 2022 ook aanwezig te kunnen/mogen zijn bij Rosblues.
Kat Riggins & Blues Revival

Geef hier uw commentaar

%d bloggers like this: