Yori Swart – The Debut Album [CD-review]

review door Bert Vethaak

Kometen zijn kleine hemellichamen die in veelal elliptische banen rond een ster draaien en uit ijs, gas en stof bestaan. De “komeet” waar ik het over wil hebben is een uitzondering. Weliswaar klein van stuk draait zij niet om een ster heen maar raast op eigen kracht door de muziekwereld op zoek naar het centrum waar ze zal blijven hangen als een schitterende ster. Als je dan ook nog een CD uitbrengt op het eigen label Ysplaat… De naam van deze komeet?….. Yori Swart!

Het startschot van deze reis klonk zo’n beetje in 2010 toen Yori met haar band de Amsterdamse Popprijs won. Het jaar erna ging ze onverminderd voort met het winnen van toonaangevende prijzen. Zoals de Sena Performers POPnl Award en natuurlijk de Grote Prijs van Nederland, afdeling
singer-songwriter. Natuurlijk blijf je dan niet onopgemerkt, met als gevolg dat 2012 alweer een vliegende start kent met een dijk van een optreden op Eurosonic/Noorderslag, een optreden in DWDD en speelde ze met haar band Giel Beelen onder tafel in zijn ochtendshow en is ze gekozen tot 3FM Serious Talent. Als klap op de vuurpijl verschijnt 17 februari ook nog eens haar debuutalbum dat 2 maart as officieel zal worden gepresenteerd in een stijf uitverkochte kleine zaal van Paradiso.

Het debuutalbum, dat gewoon Yori Swart heet, kent 10 tracks, allemaal van eigen hand. Stiekem heeft ze al 4 jaar aan deze liedjes gewerkt en in die tijd ook de juiste mensen gezocht EN gevonden, voor haar band. Geproduceerd door Atti Bauw (Judas Priest, Candy Dulfer, Racoon) is het een plaat geworden vol catchy folkpop liedjes. Van het begin tot het eind luistert het album prettig weg. Track 2 en single “I Say Nothing” wordt al regelmatig op 3FM gedraaid maar ze had rustig uit 3 a 4 andere nummers kunnen kiezen als 1e single. Luister wat dat betreft maar eens naar opener “Rest Your Eyes”, “Make Me Stay” of “Give You All”. Allemaal potentiële hitsingels. Mooi klein ingezet en toewerkend naar een hoogtepunt. Maar dan komt halverwege de cd plotseling “Oh Lord” uit de speakers en horen we de rockkant van Yori. Een southern rock nummer compleet met rauwe harp en resonator. Laatste opvallende wapenfeit is afsluiter “Come On Over”, in duet gezongen met Okke Punt. Clannad-achtig mooi!

Zelf zegt ze dat in haar zang en composities sporen klinken van haar favorieten Ani DiFranco, Joni Mitchel en Thomas Dybdahl. Het zal. Andere zeggen vooral Ilse Delange terug te horen. Ongetwijfeld. Ik hoor Yori Swart. Een citaat uit het juryrapport van De Grote Prijs is: “Yori Swart is een begenadigd muzikante die vol overgave en passie zingt en speelt, en magische momenten creëert.” Dit citaat is gewoon over deze cd te leggen, maar dan moet de rest van de band er wel in meegenomen worden.

Tracks:
01 Rest Your Eyes
02 I Say Nothing