Tom Waits in a New Coat of Paint door MaryMary

Gezien & gehoord in huiskamerconcert van Huize Keijzer-Van Es te ‘s-Gravenzande: MaryMary (The More The Mary) – sings Tom Waits in a New Coat of Paint op zaterdag 1 september 2012. Review door: Giel van der Hoeven met foto’s van Arjan Vermeer

Huiskamerconcerten hebben een lange traditie. Al generaties lang geven muzikanten concerten in huizen, woonkamers en tuinen. Dit besloten huiskamerconcert van MaryMary (tegenwoordig The More The Mary) gaf ons de unieke gelegenheid om het programma ‘Tom Waits in a New Coat of Paint’ te beleven in een intieme sfeer. Waarbij ook ongeveer dertig gasten in het huis van Leo & Wendy konden ervaren waarom beeld en geluid goed tot hun recht kwamen in een kleine huiskamer setting. Of: hoe het gezang van twee Nachtegaaltjes het gemis van de nachtbraker zelf overstemde.

Let’s put a new coat of paint on this lonesome old town. Set ’em up, we’ll be knockin’ em down. You wear a dress, baby, I’ll wear a tie. We’ll laugh at that old bloodshot moon in that burgundy sky”. Dat zong singer/songwriter Tom Waits  op zijn album ‘The Heart of Saturday Night’ in 1974. De zangeressen Katja Maria en Esther van Es grepen de songtitel aan om een programma te arrangeren en produceren met repertoire van Tom Waits. De Amerikaanse cultheld met het karakteristieke stemgeluid die begin jaren negentig plotseling door het grote publiek werd ontdekt en twee Grammy Awards in de wacht sleepte (1992 en 1999). Samen met de straatzanger Gavin Bryars scoorde hij in Nederland zelf ook een hit met ‘Jesus’ Blood Never Failed Me Yet’ (1994). En songs als ‘Downtown Train’, ‘Ol’ 55′ en ‘Chocolate Jesus’ werden door zeer veel gerenommeerde artiesten gecoverd, waaronder Rod Stewart, Eagles, Acda & De Munnik, K’s Choice, Sarah McLachlan en Beth Hart.

Door een gedeelde passie voor zijn muziek, zijn de zangeressen Katja Maria en Esther van Es ook in het repertoire gedoken van de Tom Waits en zijn ze de nummers gaan onderzoeken en (her)ontdekken op hun eigen manier. Zo ontstonden er prachtige en verrassende arrangementen voor twee stemmen, piano en kleine instrumenten zoals de cavaquinho (een klein 4-snareninstrument), accordeon, klokkenspel, kazoo en (kinder)muziekdoosjes. Inmiddels hebben de dames een kleinkunst programma samengesteld waarmee ze in het afgelopen jaar optraden in huiskamers, café’s en theaterrestaurants. Een muzikale performance met theatrale invloeden, die je meeneemt door een scala van emoties. Soms klein, kwetsbaar en romantisch, soms grappig, gek of absurd.

De Conservatorium geschoolde Esther  (zang lichte muziek) en de van oorsprong Finse Katja Maria  (cum laude afgestudeerd aan de Sibelius Academy in Helsinki) zijn net als Tom Waits zelf ook buitenbeentjes met liefde voor pianomuziek en sferische teksten. Maar hoe klinkt de muziek van Tom Waits zonder diens doorleefde stem dan? Nou, verrassend goed in dit geval. Het was even wennen in het begin maar na een paar nummers overstemt het gezang van de twee nachtgalen het gemis van de nachtbraker. Omdat de essentie van Waits zijn muziek overeind blijft en wordt aangevuld met muzikale én theatrale spitsvondigheden. De integrerende metaforen, de troost, maar ook de humor, de relativering en zelfs de waanzin die Waits zijn werk zo kenmerken zijn ook bij MaryMary aanwezig. Een geslaagde poging om het Tom Waits repertoire van een fris likje verf te voorzien, wat hen terecht een dik verdient applaus opleverde. Met dank aan Leo & Wendy voor het beschikbaar stellen van hun woonkamer en het verzorgen van de catering.

Nog meer foto’s zijn hier te zien:

.

Geef hier uw commentaar

%d bloggers like this: