Are You A Lion [CD-review]

CD-review door Bert Vethaak

Af en toe ben ik best blij dat achter The Blues Alone een vraagteken staat. Dit schept namelijk ruimte om eens een uitstapje te maken naar iets anders. Dit “iets anders” betreft de in oktober 2011 uitgekomen gelijknamige debuut-cd van Are You A Lion. Omdat deze cd redelijk ver uit mijn comfortzone ligt heeft het dus best lang geduurd eer ik er iets over op papier durfde te zetten. Maar dat ik deze cd zeer hoog heb zitten blijkt wel uit mijn eindejaarslijstje waar deze cd bovenaan staat.
Are You A Lion is een uit Zwolle en omgeving komende 4-mans formatie olv Tije Oortwijn (zanger/gitarist/toetsenist). Naast Oortwijn bestaand uit gitarist Harald de Ruiter, bassist Geert te Bos en drummer Ruben Zunnebeld.
2011 was voor deze jonge band een meer dan fantastisch jaar. Nadat er eigen werk op You Tube was verschenen stonden ze op Eurosonic, was het een van de meest geboekte bands op de Popronde en stonden ze in het voorprogramma van Saybia. De Zwolse platenmaatschappij Goomah was er als de kippen bij om ze van een contract te voorzien en het resultaat in de vorm van hun debuut cd liegt er niet om.

De muziek die ze maken laat zich misschien het beste te omschrijven als rootsrock. Maar om ze alleen maar in dat hokje te duwen gaat te ver. Want behalve rootsrock vind je ook americana, indie en het popgeluid zoals Coldplay dat brengt terug op deze plaat. Natuurlijk wordt er bij een (debuut) cd altijd gezocht naar vergelijkingen. In dit geval is dat niet anders en komen namen als Fleet Foxes, Midlake (waar Oortwijn bewonderaar van is), The Shins en Kings of Leon langs in de diverse recensies. Iedere muzikant heeft zijn voorkeuren waardoor hij bewust of onbewust wordt beïnvloed. Dit zal bij tekstdichter Oortwijn niet anders zijn, maar wat ik hoor op deze plaat is de muziek van Are You A Lion. Het 12 nummers tellende album zijn allemaal van eigen hand. En stuk oor stuk zijn het nummers die lekker in het gehoor liggen. Nergens heb je het idee dat het verveeld. Deze plaat blijft boeien, van het begin tot het eind. Het bevreemd mij dan ook dat de single “Your Stranger” (nog steeds) niet is opgepikt door Hilversum.