Peter van Elswijk en zíjn theater van het sentiment

Gezien & gehoord in: WestlandTheater De Naald Naaldwijk; Evenement: Peter van Elswijk & Friends in Concert; Datum: donderdag 13 september 2012; Review & vids door: Giel van der Hoeven; Foto’s door: Arjan Vermeer – The Blues Alone? 

In het kader van de week van de Amateurkunsten van 10 t/m 14 september 2012 speelde Peter van Elswijk & Friends op donderdagavond in de grote zaal van De Naald. De meester, zijn leerlingen en zíjn meesters, zo kan het optreden het best omschreven worden. Want behalve hoogtepunten uit zijn eigen carrière bood Van Elswijk ook een viertal leerlingen van zijn gitaarschool én zijn vrienden en idolen van nu en uit vervlogen tijden het podium. Dit door middel van muzikaal eerbetoon maar ook met live performances van meestergitarist Eric Vaarzon Morel en van de Rory Gallagher tributeband Wooden Paul. De epiloog werd verzorgd in samenwerking met Blaaskwintet Hi-Five waarmee gitarist Peter van Elswijk binnenkort ook een dubbel-cd met nummers van Harry Sacksioni gaat opnemen.

Dit jaar was Podium Westland dus voor het eerst in het centrum van Naaldwijk en dat bleek een groot succes. Mede door het aangename weer was de belangstelling en het enthousiasme op zaterdag 15 september erg groot. Voorafgaande aan die culturele uitmarkt van het Westland welke plaats vond op verschillende locaties in Naaldwijk; Bibliotheek Westland, het oude Rabobank gebouw, restaurant BIJ5, de Oude Kerk op het Wilhelminaplein en WestlandTheater De Naald, was het dus Westlands bekendste akoestische gitarist Peter van Elswijk die De Naald op donderdagavond zo goed als vol deed lopen. In de grote zaal bracht hij een bijzonder programma.

Als opening kwamen delen van zijn laatste programma Rood Fluweel langs. Inclusief de gesproken introductie door acteur Peter Luiten, met zijn donkerbruine fluwelen stem gezeten op een donkerbruin fluwelen fauteuil. En ook verscheen tijdens het nummer ‘Aquarela do Brasil’ danseres Tamara van Hagen als de balletdansende Pierrot weer ten tonelen. Als herinnering en ode aan het Billy Smart kinder kerstcircus van eind jaren zestig. Want behalve nuchter beredeneren kan Van Elwijk ook in grote mate op gevoelens inspelen. De avond stond nu eenmaal in het teken van zíjn theater van het sentiment. Wat voor de meeste aanwezigen een fijne herkenning en een duidelijke erkenning van diversiteiten was.

 Hoofdzakelijk nummers van zijn albums Influences (2005), Listen (2006) en Secrets Questions and Answers (2010) kwamen aan bod. Een combinatie van eigen composities en vertolkingen van het werk van anderen vormen hierop de hoofdmoot. Met veel invloeden van Tommy Emmanuel, Harry Sacksioni en Jan Akkerman gebaseerd op het gevoel voor de klassieke gitaarliefhebber. Sigarenhandel De Wilde “het laatste échte winkeltje van Naaldwijk” is voor elke (rokende) Naaldwijker een bekend adres in dit dorp. De eigen compositie ‘Wilde Sigaren’ was dat gezien de reacties uit het publiek nog zeker niet. Het is daarom een prettige constatering dat de lokale held toch nog steeds weer nieuw publiek weet aan te spreken. Onderwaardering is misschien niet het goede woord maar Peter van Elswijk is een unieke artiest die best wat meer appreciatie kan gebruiken. Gelukkig heeft hij dat aanzien wel bij zijn trouwe fans én bij zijn collega’s zoals bleek uit het enthousiasme dat in de Naald heerste.

De Nederlandse flamencogitarist Eric Vaarzon Morel, die zelf les heeft gehad van Paco Pena, sprak met respect over Van Elswijk nadat ze samen de hommage ‘5 minuten voor Eric’ hadden gespeeld. Vervolgens gaf Vaarzon Morel ook solo nog een sterk staaltje flamenco gitaarwerk ten gehore. Een daverend applaus viel ook hem ten deel. Daarvoor had de Haagse zangeres Sarah Ockhuysen (29) met haar ruige strot al laten horen waarom Led Zeppelin ook een belangrijke invloed was geweest  tijdens Peter van Elswijk zijn carrière. Ockhuysen die doorgaans op de planken staat met de bluesrockband The Hellhounds en in het verleden zong bij de coverband Typisch Haags en in een Police coverband, liet horen ook in een minimale bezetting goed uit de voeten te kunnen. Slechts onder begeleiding van een akoestische- en een elektrische gitaar (Ap Heus) behoorde haar vertolkingen van de songs ‘Babe, I’m Gonna Leave You’ en later op de avond ook ‘Big Love’ (Robert Plant) tot de hoogtepunten van de avond.

Nog zo’n hoogtepunt was de luchtige bluesrock onderbreking door de Rory Gallagher tributeband Wooden Paul. Volgens Van Elswijk de veroorzakers van zijn liefde voor de rockmuziek (en zijn gebrek aan huiswerk maken). De drie nummers klonken niet alleen swingend en verfrissend maar ook pittig in volume. Zanger/gitarist Aad de Vetten had hier vooraf al voor gewaarschuwd: “wij spelen ook wel rustige muziek, maar meestal niet”, die introductie was tekenend voor de spontaniteit waarmee de band, die verder bestaat uit gitarist Ap Heus, bassist Kees de Vetten en drummer Peter Groenewegen, speelde. In de Gallagher klassieker ‘Going To My Hometown’ kwam vijfde bandlid Peter van Elswijk zelf ook een riedeltje meespelen.

Maar ondanks al die sublieme vertederingen en dat jolijt werd de grootste ontroering toch veroorzaakt door vier individuele jongelingen. Vier leerlingen van Gitaarschool Peter van Elswijk mochten verspreid over de show allen met één compositie hun kunsten vertonen. Met stukken van achtereenvolgens Tommy Emmanuel, Adele, nogmaals Tommy Emmanuel en Van Halen oogsten zij stuk voor stuk veel waardering bij het Westlandse publiek.

Blaaskwintet Hi-Five, bestaande uit Pieter Hofland (fluit) Frank Hendriks (hobo) Arjan Hogewoning (klarinet) Henk van den Bos (hoorn) en Anja van den Bos (fagot) tot slot, is onderdeel van het volgende project waar Van Elswijk momenteel mee bezig is. Een dubbel-cd met nummers van Harry Sacksioni (waaronder het complete album ‘Vensters’) gaat gezamenlijk opgenomen worden en de arrangementen hiervoor worden speciaal door Hi-Five geschreven. Nog ietwat onwennig kregen we hier een live voorproefje van te horen.

Na vijf jaar aan één stuk optredens in de kleine zaal van WestlandTheater De Naald mag Peter van Elswijk zijn debuut in de grote zaal, ondermeer dankzij zijn muzikale vrienden, als zeer geslaagd beschouwen. En met het Sacksioni/Hi-Five project op stapel én plannen voor een themaprogramma rond Anne Frank in 2015 hebben we ook weer iets om naar uit te kijken.

Meer foto’s van Arjan hier:


Peter van Elswijk & Ap Heus & Sarah Ockhuysen 130912

Wooden Paul & Peter van Elswijk 130912

1 thought on “Peter van Elswijk en zíjn theater van het sentiment”

Geef hier uw commentaar

%d bloggers like this: