Ed Laurie – Cathedral [CD review]

Door: Giel van der Hoeven

Als je gevraagd wordt om een CD te beluisteren en te bespreken van een veelbelovende Engelse singer-songwriter die is geïnspireerd door Van Morrison zeg je geen nee. Zeker als je ook nog eens verneemt dat de man in kwestie kunstliefhebber is en heeft verklaart dat tijdens het schrijven van zijn songs voor ‘Cathedral’ (Moonpainter label 2011) Vincent van Gogh over zijn schouders meekeek. Een singer-songwriter met de emotionele diepte van een legendarische troubadour zoals Leonard Cohen… daar stond ik dan weer wat sceptisch tegenover. Omdat Leonard Cohen zijn nieuwste album ‘Old Ideas’ (2012) wat mij betreft net zo saai is en even zo weinig diepgang heeft als zijn naamgenoot Job (maar dat blijft altijd een persoonlijke keuze en een kwestie van smaak natuurlijk).

‘Still No Sign Of Al’, deze zin was de aanleiding voor Ed Laurie om zijn derde studioalbum ‘Cathedral’ aan een thema op te hangen. “Ik zag die tekst als graffiti op de stenen muur van een kathedraal. En ik vroeg me af wie die Al eigenlijk was, en hoe of waarom hij was verdwenen? Dus ben ik gaan schrijven over hem, over zijn reis en hoe hij daar eindigde.” Je moet er maar op komen, maar sommige kunstenaars hebben dit soort triggers nodig om creatief te kunnen pieken. Of dat gelukt is laat ik aan de luisteraar zelf over. Zoals gezegd, dat blijft altijd een persoonlijke keuze en een kwestie van smaak. Feit is dat Ed Laurie een eigen stijl heeft en hij zijn invloeden heeft weten te gieten in een vorm die tamelijk nieuw en uniek is. Bij de openingstrack ‘High Above Heartache’ komt wel de onvermijdelijke Jeff Buckley om de hoek kijken. En dat is eveneens het geval in ‘Side of a Candle’ en eigenlijk op het gehele album steekt die vocale gelijkenis de kop op. De stem van Laurie klinkt minder doorleeft en bevat niet de dosis emotie die de unieke Buckley wel in zich had. Maar de muziek van Ed Laurie bevat daarentegen weer meer speelse mediterrane invloeden, van Italië – waar het album is opgenomen in Bolzano – tot aan Zuid Amerika (flamenco). Zijn (akoestische) gitaarspel voert op alle songs de boventoon en wordt steeds omlijst met piano, violen, blazers, percussie, akoestische bas en drums bespeelt met brushes/kwasten drumstokken. De composities zijn afwisselend sober, kleurrijk, solide en licht. Een totaal nieuwe stijltechnische conceptie is het niet maar de klankverdeling, of de menging ervan, wordt anders aangepakt dan gebruikelijk is. Het is sfeertekenend gecomponeerde impressionistische muziek. Soms bombastisch en theatraal maar ook ingetogen met subtiele nuanceringen.

tbaedlauriecathedral

Het album ‘Cathedral’ is kwalitatief consistent zonder echte uitschieters of zwakke nummers. Uitzonderingen zijn wat mij betreft het genoemde Buckley-aanse ‘Side of a Candle’, het naar een Hongaars zigeunerlied nijgende ‘Spirit of the Stairway’, en het jazzy ‘Across the Border’. In ‘No Sign of Al’ en de afsluitende zeven minuten durende titeltrack ‘Cathedral’ met prachtige strijkkwartet arrangementen is duidelijk te horen waar het Laurie en zijn alter ego Al om te doen is geweest. Je moet de spaarzame momenten in het leven dát je jezelf terug kan trekken koesteren. Ondanks een onophoudelijke zoektocht en de vele mysteries in het leven. De CD ‘Cathedral’ is een verrassende collectie met enigszins autobiografische liederen gemaakt als een kathedraal: groots met versieringen maar eenmaal binnen een bron van geestelijke rust, en met eerbied toegankelijk voor iedereen. Deo Optimo Maximo, wat wil zeggen: aan de Allerbeste, Grootste God gewijd, en aan al zijn onderdanen natuurlijk. Ook op de podia heeft Ed laurie al zijn sporen achtergelaten in de vorm van prachtige optredens. In november 2011 organiseerde V2 Records in samenwerking met het maandelijkse pop magazine Heaven een bijzonder singer-songwriter matinee in theater Kikker te Utrecht waar o.a. Ed Laurie een indrukwekkend solo optreden gaf. En in januari 2012 kwam Ed Laurie terug naar Nederland voor drie shows in Paradiso, ’t Paard en in Dr. Rock te Almelo. We branden van verlangen naar meer!

Tracklisting:
01. High Above Heartache
02. East Wind