Blo Ya Top: energy overrules the intellectuals

Blo-Ya-Top speelde op 31 maart 2013 in de De Bosuil in Weert als voorprogramma van King of the World. Tekst door Frank Hurkmans met foto’s van Hen Metsemakers.

De Bosuil had voor degenen die een middag blues rock prefereren een leuk affiche voor de eerste paasdag. Geprogrammeerd stonden als hoofdact King Of The World met als support Blo Ya Top. Zoals later blijkt een mooie complementaire combinatie om verschillende redenen. Na het onverwachte overlijden van Alvin Lee op 6 maart 2013 had ik die week in de ochtend, de dag weet ik niet meer precies, Radio 1 aanstaan. Erwin Java, een van Neerlands best gewaardeerde blues gitaristen, werd telefonisch geïnterviewd over Lee’s optreden op Woodstock, en de invloed op generaties (aankomende) gitaristen. Erwin Java: ‘Het hele plaatje klopte: sfeer, het geluid, de entourage en Lee zag er goed uit. Lee, die indertijd de naam had de snelste gitarist ter wereld te zijn, deed op de elpees veelal hetzelfde: snel spelen.’ Erwin Java verteld, met enig trots, dat Alvin Lee in 1995 meegespeeld heeft op een project van Java en Rick Meyer: Tracks of The Past. Dat heeft een CD opgeleverd met favorieten van Erwin in een nieuw jasje. Als een van de helden mocht Lee natuurlijk niet ontbreken. De reden waarom ik dit vertel is dat op paasdag zowel Erwin Java als Mark Vergoossen, de gitarist van Blo Ya Top op de bühne staan; mannen die ieder op hun eigen manier toch wel authentiek met dit instrument omgaan en hoorbaar beïnvloed zijn door grootheden uit het verleden. En misschien wel nooit de gitaar aangeraakt zouden hebben als Alvin Lee niet zou hebben bestaan…Voor ons een mooie gelegenheid deze muzikanten, voor zover dat gaat eens naast elkaar te zetten. Beide zijn nl. van een andere generatie. Blo Ya Top is een veelbelovende energieke jongere blues, rock en rootsrock band uit Limburg en King Of The World bestaat uit geroutineerde, nog steeds gepassioneerde muzikanten die allen hun sporen reeds ruimschoots verdiend hebben. [Lees hier het verslag van het optreden van King of the World]
Blo-Ya-Top
De band kondigt zichzelf op komische wijze aan. Mr. E heeft door de jaren heen een prachtige podium pose ontwikkeld. De man zou zo uit de Amerikaanse swamp weg gelopen kunnen zijn en neemt ons direct mee in zijn wereld. Via zijn trage en diepe stem alsmede langzame tred worden we de wereld van Blo Ya Top ingezogen. Ik meen me Mr E. vaag te herinneren van een concert waarin hij Steve Lukather begeleidde tijdens een Jimi Hendrix Tribute tour. Iets om na het optreden te verifieren. Want we hebben ook een interview staan met deze helden. Blo-Ya-TopDrummer Paul kijkt de wereld in met een blik van als een glas leeg is, is het nog halfvol. Behalve als het een bierglas is … Gitarist Mark Vergoossen doet me direct denken aan een sympathieke uitvoering van Sylvester Stallone. Dit drietal straalt uit dat ze blij en dankbaar zijn muziek te mogen maken.
Hun laatste CD ‘Why Waltz (If you can Rock ’n Roll)…’ wordt internationaal goed verkocht en een toernee in het buitenland gloort aan de horizon.
‘Lez Burn’ wordt ingezet met een ronkende motor op de achtergrond. Haha, onmiddellijk denk ik: ‘Hey, dit is next generation ZZ Top muziek’. Echter, het blijkt direct dat dit trio een eigen sound heeft ontwikkeld met rollende drums en een tempo opdrijvende bas met waardering voor de Godfathers uit Texas. Wat me direct opvalt is de vaardigheid van de gitarist van de band. Mr E. is tevens de zanger van de band een heeft voortdurend echt contact met het publiek aangespoord door Paul Heuts.
‘Demolition Crush’ is een stevige rocker met erg vet geluid uit de Fender van mr. Vergoossen die vergezeld met een sympathieke lach de ene lick na de andere over de rimtesectie heen legt.
ZZ Top’s boogie ‘Heard On The X’ wordt als eerbetoon gespeeld. Afkomst hoor je inderdaad niet te verloochenen. In tussen beklaagt Mr.E zich richting publiek dat het podium zo volstaat met spullen van de mannen van The King Of The World dat hij zijn aanzienlijke verzameling basgitaren bijna backstage heeft staan. Ze staan inderdaad in een hoekje in het donker netjes in een rek te wachten om een voor een door baasje E. verwend te worden.
‘Why Waltz …’ wordt net zo vet ingezet als op de gelijknamig CD. Net zo roestig gezongen als op de CD en voorzien van jankende en snerpende Stratocaster. Tijd voor de derde ronde bier. Voor de band wel te verstaan. Want bij dit soort muziek hoort bier. ‘Hell Raisin’ & Beer Drinking’ is de lijfspreuk van deze gedreven muzikanten en ze zorgen dat de kelen regelmatig gesmeerd worden.
De band werkt momenteel aan een nieuw album en licht alvast een tipje van de sluier op: het kersverse ‘Page 25’ wordt gespeeld.
Een van de hoogtepunten van de CD ‘WhBlo-Ya-Topy Waltz …’ was voor ons ‘Poker Joker’ en dat dreigt ook te gaan gelden voor de kaart die nu wordt uitgespeeld: een echte zuigende swamp song in erg langzaam tempo met zeer diepe bas. Geweldig dampende en zwetende muziek is dit. Drummer Paul Heuts geniet zichtbaar en onderbouwt dit met robuust en functioneel drumwerk.
Er volgt wederom een deel waarin twee ZZ Top nummers gespeeld worden. ‘Nasty Dogs And Funky Kings’ kent een gevarieerde uitvoering. Vergoossen speelt een duidelijk door Jimi Hendrix geïnspireerde solo die overgaat in een stuk dat weer aan Richie Blackmore doet denken. Vergoossen heeft in zijn eigen sound de stijl van veel van zijn helden verwerkt.
‘Beer Drinkers And Hell Raisers’ behoeft slechts korte toelichting. Naast daad bij het woord gevoegd te hebben wordt deze slogan ook in een strakke muzikale uitvoering alle eer aangedaan. Dit is een mooi bruggetje naar ‘Wrong Side Of The Door’: ‘I am a man and I can’t help it’ zingen ze in het refrein en dat blijkt wel. Voordat de spetterende rock-blues toegift ‘Mano Loco’ wordt gespeeld krijgt het publiek nog een nummer voor de nieuwe CD te horen ‘Miss Terious’. Mogen jullie raden waar dit nummer over gaat …
Dit drietal van Blo Ya Top doet haar ding op het podium. Wat heel duidelijk is dat de professioneel gitarist Vergoossen DE muzikant is die op een efficiënt en afwisselende wijze Blo-Ya-Topbegeleid worden door de drummer en bassist. Doen waar je goed in bent en dat van elkaar willen erkennen. Mr. E heeft zich ontwikkeld tot een echte podium personality en drummer Paul Heuts is de stuwende energiebron achter de drums.
Een dikke beloning en bevestiging dat deze mannen op de goede weg zijn is dat het Bospop management Blo Ya Top gecontracteerd heeft om zondag op het hoofdpodium Bospop te openen! Als de mannen van ZZ Top met pensioen gaan hebben ze aan dit drietal een potentieel goede troonopvolger. En Nederland weer een kwalitatief hoogstaand export product. Een aardigheidje is nog dat daar waar Blo Ya Top zal openen, ZZ-Top zelf de dag op Bospop zal afsluiten.
Setlist Blo Ya Top:
Lez Burn
Demolition Crush
Heard It On The X
Why Waltz If You Can Rock And Roll
Page 525
Poker Joker
Nasty Dogs And Funky Kings
Beer Drinkers And Hell Raisers
Wrong Side Of The Door
Miss Terious
Mano Loco

Blo Ya Top are: Eric Fox (Mr. E.): bass, vocals; Paul Heuts (Paul Huge): drums; Mark Vergoossen (Mark Ferguson)
Blo Ya Top op Facebook en Website Blo-Ya-Top

Bekijk hier de volledige fotoset (en klik hier voor Ipad gebruikers):

Geef hier uw commentaar

%d bloggers like this: